
Peppol & e-facturatie: spring nu mee op de digitale snelweg
Vanaf 1 januari 2026 is het zover: e-invoicing via Peppol wordt verplicht voor alle btw-plichtige ondernemers in België.
Klinkt als de verre toekomst? Think again. Wie vandaag al de eerste stappen zet, vermijdt straks onnodige stress én wint aan efficiëntie.
In deze blog krijg je alles nog eens uitgelegd in mensentaal en vooral: waarom jij en iedere andere ondernemer beter nu al op die digitale snelweg springt.
Wat is Peppol en voor wie verplicht?
PEPPOL is een online netwerk waarin Europese bedrijven en overheden veilig en vlot facturen uitwisselen met elkaar. Dat netwerk bestaat al langer, maar nog niet iedereen is hierop aangesloten.
Peppol in mensentaal
Vanaf 1 januari 2026 moet elke B2B-factuur (tussen bedrijven) verplicht verstuurd worden via dit elektronische netwerk.
Peppol fungeert daarbij als een soort autosnelweg voor elektronische facturen:
- Je verkoopfacturen gaan erop via de oprit
- Je aankoopfacturen komen bij jou binnen via de afrit
Zo kunnen bedrijven snel, veilig en gestructureerd documenten uitwisselen, zonder omwegen via e-mail of papier.
Het grote voordeel voor jou? Minder kans op fouten, geen zoekgeraakte facturen meer, jouw aankoopfacturen gecentraliseerd op 1 platform, snelle betalingsmogelijkheden …
En ja, ook minder stress op het einde van elk kwartaal, omdat de meeste software ook automatisch linkt met het boekhoudpakket, dus de facturen komen rechtstreeks bij jouw boekhouder terecht. 🙌
Voor iedereen verplicht?
De e-facturatie via Peppol is verplicht voor:
- alle btw-plichtige ondernemers die factureren aan andere bedrijven.
- Let op: ook voor kleine ondernemingen met btw-vrijstellingsregeling!
Voor wie is Peppol niet verplicht?
- Iedereen die onder Artikel 44 valt, zoals: medische beroepen, ziekenhuizen en verpleeginstellingen, musea, bibliotheken, verzekeringen, financiële instellingen, verhuur, …
👉 Kortom: ben je btw-plichtig en maak je facturen op aan andere bedrijven? Dan geldt dit peppol-verhaal zeker voor jou.
Maar ik pleit ervoor dat iedereen met een ondernemingsnummer peppol-proof wordt. De redenen waarom lees je onder de twee filmpjes.
💡 Kijk of luister je liever?
In mei 2025 was ik te gast in de ondernemerspodcast van Wolters Kluwer. Hieronder beide opnames, samen goed voor 3 kwartiertjes uitleg. Feel free om je op een bevattelijke manier te laten onderdompelen in de tijdsefficiënte wereld van Peppol.
Waarom wachten niet loont …
Ik weet wel, dit verhaal voelt als “weer iets nieuws” en “wat gaat dat nu kosten?” Maar geloof me: niks dan voordelen met deze nieuwe manier van werken. En om dat écht te geloven, nemen we eerst eens je huidige facturatieflow onder de loep…
Hoe verloopt je facturatieflow nu?
Bij de meeste ondernemers gaat het er momenteel zo aan toe …
- Verkoopfacturen: sommige ondernemers werken al in een facturatiepakket, maar velen maken hun facturen nog op in Word of Excel. Dagontvangstenboeken worden manueel ingevuld, … tijdrovend? Absoluut.
- Aankoopfacturen: krijg je toegestuurd via verschillende mailboxen, Doccle, op papier, … laat ons eerlijk zijn: dit is lichte chaos.
- Betalingen: doe je nu met bancontact, per domiciliëring, manueel of … oeps, vergeten?
- Boekhouder: ontvangt jouw facturen in het beste geval al digitaal, via een boekhoudprogramma of via mail. Maar ik ken ondernemers die alles nog binnensteken in grote mappen. Neen, dat is niet efficiënt.
Een greep uit de nare gevolgen:
- De verschillende flows en platformen zorgen bij iedereen voor verwarring.
- Je hebt geen duidelijk of correct overzicht van al je documenten.
- De vraag is niet óf er fouten of dubbelebetalingen gebeuren, maar wannéér.
- Je boekhouder meldt ontbrekende facturen of erger, niemand merkt dit op.
- Alles manueel opmaken en opvolgen is gevoelig voor fraude.
- Krijg je zelf al eens een rappel of moet je er vaak uitsturen? Voor niemand tof.
- Op het einde van elk kwartaal is het weer stressen om alles op orde te krijgen.
- …

De ideale flow via Peppol
Net omdat er nu zoveel narigheden gebeuren, ben je straks verplicht om peppol-proof te werken. Dan werken alle B2B-ondernemers volgens eenzelfde, correcte en veilige flow:
- Verkoopfacturen: je maakt al je offertes, bestelbonnen en facturen digitaal op in een softwarepakket en laat ze versturen naar je klanten via de Peppol autosnelweg. Rappels stel je voortaan automatisch in, zodat je geen enkele cent meer misloopt.
- Aankoopfacturen: Ook alle inkomende facturen bereiken jou alleen nog via het Peppol netwerk. Losse bonnetjes scan je meteen in met je softwareapp. Zo staan al je uitgaven netjes gecentraliseerd in één en hetzelfde pakket.
- Betalingen: Bij sommige software betaal je met één druk op de knop een of meerdere digitale facturen ineens. Geen vergeten facturen of dubbele betalingen meer, hoera!
- Boekhouder: Je softwarepakket staat in directe verbinding met je boekhoudsysteem. Zo heeft je boekhouder op elk moment zicht op je cijfers die correct én up-to-date zijn.
Zeg nu zelf, dat klinkt toch als het ideale scenario? Absoluut! Al is hier wel één grote disclaimer bij …
💡 Opgelet: kies direct het juiste pakket!
Als ondernemer ben jijzelf verantwoordelijk voor de keuze van een geschikt softwarepakket én voor het correcte gebruik ervan. Denk bijvoorbeeld niet dat je al 100% in orde bent, omdat je huidige pakket aangesloten is op Peppol. Kiezen doe je ook best maar één keer, wil je niet nóg eens door een heel aanpassingsproces.
Welk softwarepakket kies je dan?
Er zijn al veel verschillende tools en apps op de markt die de Vlaamse ondernemer graag de Peppol autosnelweg op willen helpen. Allemaal goed en wel, maar niet elk pakket kan evenveel en is daarom niet voor iedereen geschikt.
Zodus, ga er eens voor zitten en stel jezelf deze kritische vragen:
- Voldoet mijn huidige pakket aan alles wat ik wil doen en raadplegen?
- Wil ik ook rappels kunnen versturen of betalingen opvolgen?
- Wil ik facturen kunnen betalen?
- Heb ik stockbeheer of nacalculatie nodig?
- Heb ik een digitaal kasboek / dagontvangstenboek nodig?
- Is het pakket dat ik beoog compatibel met de software van mijn boekhouder?
- Hoe zit het met de kostprijs op jaarbasis?
- …
Op basis van je eigen noden en wensen kies je een tool die past bij jóuw manier van werken. Bespreek dit zeker ook met je boekhouder. Die denkt met je mee en zorgt voor een vlotte aansluiting.
💡 Softwarepakket én advies 120% aftrekbaar
Wist je trouwens dat …
- je softwarepakket voor 120% fiscaal aftrekbaar is en dat nog tot 31.12.2027?
- ook de advieskosten van een externe partij om je goed op weg te helpen in dit nieuwe verhaal, zijn 120% aftrekbaar.
Een gunst van de overheid om zoveel mogelijk ondernemers te stimuleren de overstap te maken naar e-facturatie & Peppol.
1. CASHFEED
- De basisversie is naast Peppol-proof uiterst gebruiksvriendelijk.
- Automatiseert al je documenten van inbox tot betaling.
- Stuurt alles automatisch door naar je boekhouder.
- Voor geen geld: 80 euro per jaar tot 30 documenten per maand en 295 euro per jaar tot 100 documenten per maand (excl. btw).

2. BILLIT
Graag wat meer toeters en bellen? Hiervoor blijft Billit een topper. Naast peppol-proof factureren kan je hier ook:
- offertes, bestelbonnen en leveringsbonnen maken en opvolgen;
- klanten, leveranciers, producten en projecten beheren;
- dagontvangsten, kasboek, registerboek, grootboekrekeningen, … bijhouden;
- Kostprijs: 90 euro per jaar voor 25 facturen per maand tot 300 euro per jaar voor 500 facturen per maand (excl. btw).
💡 Nu we toch aan het digitaliseren zijn …
Werk je nog met dagontvangsten- en kasboek? Hiervoor is nu ook een zalige én betaalbare oplossing: SCRADA, een digitaal dagontvangsten- en/of kasboek. Elk voor 6,5 euro per maand, dus samen 13 euro per maand (excl btw).
Kortom: Peppol = minder chaos, meer grip!
Zie de verplichting tot e-facturatie via Peppol niet als een last, maar als een kans. Een kans om nu al te leren rijden op die digitale autosnelweg. Laat Peppol geen keuzestress worden, maar een slimme stap vooruit.
Door nu al het juiste softwarepakket te kiezen voor jouw onderneming, ervaar je meteen de voordelen ervan én werk je efficiënter samen met je boekhouder. In ’t kort? Minder (papieren) chaos en meer grip op je cijfers.
Zoek je nog hulp bij het kiezen van de juiste tool of heb je extra vragen over e-invoicing? Praat erover met je boekhouder of stuur me gerust een persoonlijk mailtje. Ik help je met plezier vooruit.

Groeien als ondernemer én als mens?
Dat is wat we doen bij de #cooldownlevelup community.
Meld je hieronder aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief met waardevolle ondernemerstips. Nu eens over je cijfers (zoals in deze blog), dan weer over je soft skills. Heb je een vraag? Dan zijn Karin en Krist maar 1 mailtje verwijderd. 😉
Gratis kennis opdoen en samen groeien?

KARIN BEECKMAN
Financieel expert
Karin runt al meer dan 30 jaar haar eigen boekhoudkantoor, met succes. Haar jarenlange ondernemerskennis en knowhow gebruikt ze graag om anderen te begeleiden en vooruit te helpen. Nee, zij is geen gewone accountant. Als financieel expert en mentor durft Karin ook de kansen en bedreigingen van het ondernemen uit te lichten. Haar aanpak is no-nonsense en gevaarlijk to-the-point.