Wat is omzetcijfer?

Wat is je omzetcijfer? En wat zegt dat, eigenlijk?

Eerlijk: je omzetcijfer zegt ons helemaal niks. Of je nu 50.000 euro omzet draait dit jaar of 500.000? Dat cijfer alleen bepaalt niet of je goed bezig bent met je bedrijf.

Wat zegt je omzetcijfer dan wel? Dat kom je te weten in dit artikel. Plus: je krijgt het verschil uitgelegd met je brutowinst, je winst voor belasting én je leert zelf je omzetcijfer berekenen.

Wil je je omzet verhogen? Spoiler alert: het gaat niet om meer omzet draaien, wel om meer winst maken. Want hoe meer winst, hoe gezonder je bedrijf. Ook dat komt hier uitgebreid aan bod. 😉

Wat is het omzetcijfer van je bedrijf?

De omzet van je bedrijf is de totale som van alle verkopen van producten en/of prestaties die jij factureert of “omzet” op een boekjaar. Je omzet is dus je totaalbedrag aan inkomsten.

Heb je toevallig je resultatenrekening bij de hand? Dan vind je jouw omzet terug op de 7-rekeningen.

💡 Hoe de omzet van een Belgisch bedrijf opzoeken?

Op jaarrekening.be kan je effectief nagaan hoe financieel gezond een Belgische klant, leverancier of zakenpartner is. Weet wel dat enkel vennootschappen (BV en NV) verplicht zijn hun jaarrekening te publiceren. Daar staat dan zelden de omzet bij, want bedrijven kiezen zelf of ze dit prijsgeven. Wat je wel altijd kan zien, is het eigen vermogen en de geboekte winst, bijvoorbeeld.

Is omzet inclusief of exclusief btw?

Omzet is voor de meeste bedrijven exclusief btw, net als de kosten op hun resultatenrekening.

Want btw is geen opbrengst, noch een kost. Als we btw aanrekenen, moeten we die weer afdragen aan de fiscus. Als we zelf btw moeten betalen, kunnen we die nadien aftrekken, al dan niet volledig.

Het omzetcijfer is wél inclusief btw voor ondernemers die:

  • vallen onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen.
  • vrijgesteld zijn van btw, zoals dokters, kinesisten, zelfstandig verpleegkundigen, enz.

Deze ondernemers moeten ontvangen btw niet afdragen aan de fiscus, maar kunnen hun betaalde btw ook niet aftrekken.

Verschil omzetcijfer en bruto winst

Verschil omzetcijfer en brutowinst

Ik zei het al: een omzetcijfer alleen zegt ons niks.

Bedrijven met hele grote omzetten kunnen tegelijk grote verliezen draaien, terwijl een concullega met veel minder omzet misschien wel een recordwinst neerzet. Wie is er dan beter bezig? Juist.

OMZET – AANKOOPKOSTEN = BRUTOWINST

Een meer relevant cijfer om je op te baseren, is de brutowinst. Die bereken je door van je omzet je aankoopkosten af te trekken.

Aankoopkosten zijn alle kosten die rechtstreeks verband houden met de verkoop. Bijvoorbeeld:

  • Winkeluitbaters moeten hun winkelwaar eerst aankopen vooraleer ze die kunnen verkopen.
  • Aannemers moeten materialen aankopen en hun onderaannemers betalen.

💰 Belangrijk: met je brutowinst moet je alle vaste kosten, lonen én je eigen loon kunnen betalen.

OMZET = BRUTOWINST

En mensen in de dienstensector? Goed gezien! Die hoeven geen aankoopkosten te maken, aangezien ze hun eigen werkuren verkopen. Hun omzet staat gelijk aan hun brutowinst.

Dus, ben je een dienstverlener? Dan kan je met een veel lagere omzet evenveel winst behalen als iemand die veel omzet draait, maar ook veel aankoopkosten heeft.

🍺 Het ondernemersleven zoals het is:

  • Danny de dakwerker draaide 500.000 euro omzet. Zijn aankoopkosten van 312.500 euro (winstmarge 1,6) trekken we hiervan af. Blijft nog over: 187.500 euro brutowinst.
  • Freddy de frituuruitbater draaide 300.000 euro omzet. Zijn aankoopkosten bedroegen 100.000 euro (winstmarge 3). Blijft nog over: 200.000 euro brutowinst.

Na een lange werkweek zit Danny parmantig op te scheppen aan de toog tegen Freddy over zijn half miljoen omzet, waarop Freddy met een pijnlijke grimas nog een pintje bestelt. Maar als je de simpele berekening maakt van omzet naar brutowinst, is het uiteindelijk Freddy die aan het langste eind trekt. Santé, Freddy!

Zodus, beste ondernemer … laat je nooit vangen door grote omzetcijfers, zeker niet van je concurrenten. Het is de eindafrekening die telt.

PS. Je winstmarge berekenen en interpreteren? Daarover gaat het in deze blog. 😉

Freddy de frituuruitbater draait minder omzet maar houdt meer bruto winst over

Verschil omzet en winst voor belasting

Nu je weet wat je brutowinst is, gaan we nog een stapje verder:

BRUTOWINST (OMZET – AANKOOPKOSTEN)
MIN61diensten en diverse goederen (vaste kosten)
62bezoldigingen (personeelskosten)
63afschrijvingen
64andere bedrijfskosten
65financiële kosten
PLUS74andere bedrijfsopbrengsten
75financiële opbrengsten
=WINST VOOR BELASTING

Jouw winst voor belasting is wat overblijft onderaan de streep, na aftrok van al je andere kosten. Dit bedrag is uiteindelijk wat telt. We houden even geen rekening met uitzonderlijke kosten en opbrengsten.

Zodus, als je meer winst beoogt en op een gezonde manier wil groeien, is het dit cijfer dat omhoog moet gaan.

Wat betekent break even omzet?

Bij een break even omzet heb je net genoeg omzet behaald om ál je kosten te betalen. Met andere woorden: je winst voor belasting is NUL.

Je hebt dus geen verlies gemaakt, maar ook geen winst. Goed gedaan, maar net niet genoeg om next level te gaan. Tenzij dat niet je ambitie was, wat natuurlijk ook kan.

💵 Je break even omzet = inclusief eigen loon!

Dit hoor je niet overal, maar ik vind het cruciaal dat je omzet inclusief je eigen basisloon is. Want als ondernemer moet je op zijn minst je privékosten kunnen betalen. Toch? En nee, dat hoeft geen 5.000 euro netto per maand te zijn. “Maar Karin, we zijn zelfstandig, werken hard en verdienen dat toch?” Jazeker maar … het moet ook haalbaar zijn.

Hoe je eigen omzetcijfer berekenen?

Ik hou van een eerlijke, berekende omzet. Niet “we plakken er een bedrag op en zien wel”. Je omzetcijfer berekenen begint al met een correcte kostprijsberekening:

  • Tel álle middelen, materiaal en personeelskosten bij elkaar op. Reken daar gerust een marge op. Dat mag zeker.
  • Tel daarbij het aantal uren dat je zelf werkt. Wees eerlijk, zo krijg je een accuraat kostenplaatje. Even schrikken mag. 😉
  • Vanuit die kosten reken je nu naar je verkoop: hoe steekt je aanbod in elkaar en voor welke prijs?
  • Van hieruit reken je verder naar je omzet: hoeveel inkomsten genereer je als je hoeveel van wat verkoopt?

Ik noem deze oefening van beneden naar boven rekenen. Van kost naar verkoop naar omzet, een eerlijke en slimme manier om je businessdroom te becijferen.

🔢 Stel zelf je financieel plan op

Wil je graag zelf je businessdroom berekenen? Daar schreef ik deze uitgebreide tutorial over: Hoe je financieel plan opstellen? Een onmisbare oefening, zowel voor starters als doorgroeiers. Want met een doordacht financieel plan zorg je ervoor dat je krijgt wat je verdient. In het verlengde daarvan: wil je investeren? Dan raad ik sowieso aan om te lenen als zelfstandige. #yesyoucan

Hoeveel omzet moet je draaien?

Oftewel: wat is de gemiddelde omzet van een eenmanszaak of een vennootschap? Die vraag krijg ik wel vaker van klanten en cursisten.

Maar eigenlijk is dit geen relevante vraag, want zoals je ondertussen al weet, gaat het daar niet om. Wel gaat het om de winst die je kan overhouden met een bepaalde omzet.

Ik antwoord dan altijd: werk minstens toe naar een break even omzet mét inbegrip van je eigen loon. Maar het liefst ga je voor een omzet met winst, zodat je gezond kan groeien.

Of er geen omzet formule bestaat?

Helaas, er bestaat geen pasklare omzet formule, omdat dit niet voor elk bedrijf hetzelfde is. Hoe je je omzet precies berekent, verschilt van sector tot sector. En dan nog heeft elk bedrijf zijn eigen unieke kostenstructuur, producten, diensten en ambities.

Tip: Neem je boekhouder onder de arm om je omzetcijfer onder de loep te nemen en te optimaliseren.

Hannelore kan haar omzet verhogen door haar prijzen te verhogen

Hoe je omzet verhogen?

Ik hoop dat er bij jou nu al een belletje gaat rinkelen bij het woordje omzet? 😇 Want ook hier is de vraag niet “hoe kan ik mijn omzet verhogen?” maar “hoe kan ik mijn winst verhogen?”.

Zo verhoog je je winst:

  • Verlaag je kosten
  • Verhoog je omzet
  • Verlaagde kosten + verhoogde omzet = je groeit dubbel zo snel!

🍰 Bijvoorbeeld:

Hannelore bakt als de beste vegan taarten en gebakjes. Ze start haar eigen afhaalwinkel. Ze doet dat niet slecht, want het eerste boekjaar houdt ze al 30.000 euro winst over. Na een evaluatie met de boekhouder beslist Hannelore haar prijzen met 10% te verhogen en haar kosten met 10% te verlagen. Gevolg? 17.000 euro méér winst na het tweede boekjaar.

Eerste boekjaarTweede boekjaar
100.000 euro omzet110.000 euro (10% meer omzet)
– 70.000 euro kosten– 63.000 euro (10% minder kosten)
= 30.000 euro winst= 47.000 euro winst
= 17.000 euro méér winst!

Zo verhoog je je omzet:

  • Verhoog je prijs per dienst of product
  • Verkoop meer van hetzelfde aanbod
  • Verhoogde prijs + meer stuks = je groeit dubbel zo snel!

🎧 Bijvoorbeeld:

Gerard is computernerd en uitvinder. Hij heeft een nieuwe generatie draadloze oordopjes ontworpen en verkoopt die nu aan 100 euro per setje. Het eerste boekjaar heeft hij 1.000 setjes verkocht, wat hem 100.000 euro omzet opleverde.

Niet slecht, maar de boekhouder legt Gerard nu een paar groeiopties voor:

10% prijsverhoging10% meer verkopen10% prijsverhoging
+ 10% meer verkopen
110 euro / setje100 euro / setje110 euro / setje
X 1.000 euroX 1.100 euroX 1.100 euro
= 110.000 euro omzet= 110.000 euro omzet= 121.000 euro omzet!
Voor welke strategie moet Gerard kiezen volgens jou? 😎

Pas op met prijsverhoging!

Een hele grote kantlijn hierbij, is dat je niet zomaar je prijzen met 10% kan verhogen. Een prijsverhoging vraagt ten eerste om een grondige analyse van je kostprijs: becijfer hoever je hier nog kán gaan. Ten tweede onderzoek je je markt opnieuw: je gaat jezelf toch niet uit de markt concurreren door té hoge prijzen?

Pas op met meer verkopen!

Want meer verkopen brengt natuurlijk ook meer kosten met zich mee. Denk aan meer productietijd, meer middelen, meer mensen, … Bereken de weerslag op het totale kostenplaatje en zorg dat je jezelf niet in de penarie brengt. Of dacht je aan een heel nieuwe lijn van producten of diensten om je omzet te verhogen? Ook dan onderzoek je of dit haalbaar is.

Je omzet verhogen op korte termijn

Ook deze vraag krijg ik regelmatig van klanten. Je omzetcijfer verhogen op korte termijn is zeker haalbaar, want veel mensen werken niet aan een goed berekend uurtarief of productprijs.

Veelal hebben ondernemers een tarief of prijs geprikt op basis van de concurrentie of gewoon met de natte vinger. Herkenbaar? Niet erg. Typisch voor ondernemers die vol passie en ongeduld in hun business duiken. 😉

Maar daarna voelen ze aan den lijve (letterlijk dus) dat er toch iets niet klopt. Dan is het tijd om die prijzen eens tegen het licht te houden, hun aanbod te finetunen en slimmer te verpakken.

💡 Giet je aanbod in pakketten

Wist je dat je bij #cooldownlevelup een fantastische dagopleiding kan volgen: Giet je aanbod in pakketten. Dan leer ik je persoonlijk werken met een handig rekenmodel, zodat je je aanbod in aantrekkelijke pakketten giet, er gezonde prijzen op plakt en dit vol zelfvertrouwen in de markt zet.

Jouw financieel masterplan - 1-op-1 coaching cool down level up

Leer omgekeerd rekenen
(gratis masterclass)

Of … als een opleiding nu nog een brug te ver is, begin dan met deze GRATIS masterclass: Jouw ideale omzet in 10 stappen.

Op 1,5u leer ik je rekenen van winst naar omzet. Zodat je geen financiële kater meer oploopt en/of met een gerust hart kan groeien.

KARIN BEECKMAN
Financieel expert

Karin runt al meer dan een kwarteeuw haar eigen boekhoudkantoor, met succes. Haar jarenlange ondernemerskennis en knowhow gebruikt ze graag om anderen te begeleiden en vooruit te helpen. Nee, zij is geen gewone accountant. Als financieel expert en mentor durft Karin ook de kansen en bedreigingen van het ondernemen uit te lichten. Haar aanpak is no-nonsense en gevaarlijk to-the-point.

Let’s connect: